いらっしゃいませ :)

いらっしゃいませ。 :)
good looking blogworms
Sila tinggalkan link anda di chatbox, ya? Terima Kasih. :)

Saturday, December 10, 2011

2 Saat. Kejam?

Assalamualaikum!

Hari ni Leelee pergi jumpa kawan kat KTM Serdang. Masa tengah dok tunggu kawan sampai, ada seorang perempuan(promoter) ni datang tegur. *nak promote benda la tu. Perbualan kami adalah seperti di bawah :

Promoter : Hai adik. Adik asal mane?


Leelee : Kedah.

Promoter : Oh, kedah~ Adik belajaq mana? *Dan dan tukaq cara cakap. Bunyi tak berapa nak betoi.

Leelee : Uniten.

Promoter : Oh, boleh akak ambik masa adik due saat? *gila tak logik!

Leelee : Aaaaaa. (sambil sengetkan kepala) *tak tau nak jawab apa.

Promoter : Tunggu kejap eh. (berfikir sekejap) Aaaa, adik ikut akak la.Kat sana tu.

Leelee : (ikut saja) *tak tau nak jawab apa. Nak tolak pun tak berani.

Promoter : Okay, adik pernah dengar tak 'anak seniman malaysia'? *dah lupa nama seniman apa entah. hentam saja.

Leelee : (geleng kepala)

Promoter : Bla bla bla... adik ada insurans?

Leelee : Hmmm (sengetkan kepala, tak jawab soalan, mata meliar cari kawan) *taksure ada atau tidak. tapi rasanya ada.

Promoter : Oh, mati katak la ni? bla bla bla bla....

Leelee : (senyum, mata meliar lagi cari kawan)

Promoter : Bla bla bla... bla bla bla....

Leelee : (dok tengok orang yang lalu) *dalam hati " haaa, dia dah sampai! ish, perempuan ni tak habis lagi".

Promoter : Bla bla bla bla.

Tiba-tiba 'handphone berbunyi'.

Leelee : (angkat, pastu letak sebab dah nampak kawan)

Promoter : Siapa?

Leelee : Kawan. Tu (tunjuk kawan) Kejap eh? (sambil jalan ke arah kawan)

Promoter : Ok, kejap.

Dah sampai kat kawan.

Leelee : Wehh, orang tu dok cakap dengan aku. Camna ni? Nak pi dak kat dia?

Kawan : Biaq la kat dia. Lantak aa. Hari tu aku dengan kawan aku pun kena gak, tapi kami blah ja. Jom! (sambil tarik tangan Leelee)

Leelee : Jalan ikut kawan sambil tengok orang tu. (tak sampai hati pun nak blah camtu. kesian tu ada, rasa macam kejam gila)
Sekadar Hiasan

Hahahaha, kejam? Tapi dua saat dia lama sangat. Jenuh la nak dengar, bukannya kita berminat pun. Hahaha. Kalau tolak pelawa dari awal kan lagi bagus dari lari tengah jalan. Kalau la perkataan "tak mau", "tidak" senang untuk dikeluarkan. Alahai~

Wednesday, November 16, 2011

Kasut

Assalamualaikum!
Gambar hiasan

Hari ni merupakan hari yang paling 'best'! (mungkin untuk bulan ni) Tak tau sebab apa. rasa sayang ditambah dengan rindu kat adik-adik, makin bertambah. Seronok sangat! Dapat jumpa kawan ASTECH yang kecik. Heheeee.

Kasut merupakan satu benda yang penting untuk kita, bukan? Cuba bayangkan kalau kasut tak wujud, semua tempat nak kena bersih. Kat sini, satu ja Leelee nak bagi pendapat. Ni pun, Leelee 'update' sebab kawan ASTECH yang kecik tu asyik sakit kaki ja bila berjalan tadi. Boleh pulak dia kata kaki dia buat hal time kami jumpa. Aduhai~

Kasut ni, kalau kita salah pilih, kita yang akan sakit. Jadi, kalau nak beli, beli la kasut yang selesa untuk dipakai. Kalau kasut tu hanya cantik, selesanya tidak, baik tak payah beli. Cantik, tapi buat kita sakit, tak ada guna jugak kan? Kalau harga mahal yang tak berapa mahal untuk kasut yang selesa, berbaloi la kan. Ya la, kasut tu kita pakai hari-hari. Tambah pulak untuk orang yang selalu kena berjalan. Seksa oh kalau tiap kali berjalan, kaki kita sakit.

Biarlah kita 'spend' duit lebih sikit untuk beli kasut yang selesa. Kumpul duit beli kasut tu. 'Handphone' boleh pulak nak beli. Kasut lagi penting kott. Tak payah la nak seksa kaki tu. Kesian laa, setiap masa kita guna kaki, kan? Biar tak berapa cantik tapi selesa. Kalau cantik dan selesa, lagi la bagus. Macam orang jugak kann? :D

Belanja la kaki pulak, bagi dia pakai kasut yang selesa bukan sekadar cantik. Badan dah dapat baju dan seluar yang selesa dan cantik. Tapi kaki asyik dapat kasut yang cantik, kasut yang padan dengan baju saja. Tak adil la kann? Fikir-fikirkan lah yaa. Pandangan saja ni. :)

*Seronok gila rasa bila kita tengah pilih hadiah untuk orang. Seronok gila lagi bila kita bagi hadiah kat orang! XDD

Thursday, October 27, 2011

Kerana Plagiarism, Pelajar Dibunuh

Kolej kediaman putera, Universiti XXX, pukul 3 pagi

Di dalam bilik yang hanya diterangi lampu meja yang malap, seorang pelajar sedang duduk tekun menyiapkan sesuatu di meja belajarnya. Rakan sebiliknya sudah pun tidur dengan nyenyak. Malam itu sangat sunyi. Hanya kedengaran bunyi kipas dan juga bunyi kerja yang dihasilkan oleh pelajar tersebut.

"Haaa, siap juga akhirnya assignment ni! Plagiarism, tak plagiarism. Janji siap", kata pelajar tersebut sambil tersenyum.

Kolej kediaman putera, Universiti XXX, pukul 7  pagi

Suasana pagi sangat kelam-kabut. Pelajar-pelajar mengerumuni satu tempat, di mana seorang pelajar mati terbunuh. Dada pelajar tersebut berlapikkan kerja assignment, ditusuk dengan sebilah pisau dapur, tepat pada jantungnya.
Do not Cross

"Boleh kamu semua beritahu kami, di mana kamu berada dan apa yang kamu buat pada jam 3 hingga 6 setengah pagi tadi?" soal seorang anggota polis kepada semua pelajar yang berada di situ.

Makmal kimia 1, Universiti XXX, pukul 9.45 pagi 


Para pelajar asasi kejuruteraan, kelas 1 sedang menunggu lab instructor datang dengan penuh sabar. Miki dan Misa duduk menunggu di atas tangga berdekatan dengan makmal kimia 1.


"Weh Miki, kau dengar tak cerita seorang budak lelaki kena bunuh pagi tadi?" soal Misa.

"Ehh, ya kah? Sebab apa dia kena bunuh?" soal Miki kembali.

"Entah, aku pun tak tau. Rasanya ada kena mengena dengan assignment sebab budak tu kena tikam dengan pisau. Antara pisau dengan dada dia, ada kertas assignment yang dah lengkap".

"Ish, siapa la yang sanggup bunuh orang sebab assignment," keluh Miki.

"Eh, jom masuk. Sir Raja dah sampai", ajak Misa.

Kolej kediaman puteri, Universiti XXX, pukul 1 pagi + 1 hari


Cahaya bulan purnama menerangi kawasan tersebut. Suasana di situ sunyi sepi.  Kedengaran suara dua orang pelajar perempuan sedang bercakap-cakap dari bilik belajar.

"Miki, boleh tak kau tolong aku buat assignment ni? Esok aku dah nak kena hantar", soal Misa memohon bantuan Miki.
Assignment

"Ala, senang saja tu. Kau copy saja apa yang kau jumpa, lepas tu kau paste and edit la apa yang patut. Bukannya lecturer tu perasan sangat pun.

"Tapi, tu kan plagiarism namanya".

"Kau ni, siapa yang suruh kau tangguh assignment tu? Haihh", keluh Miki.

"Baik, baik", jawab Misa, mengalah.

Tanpa melengahkan masa, Misa terus mencari maklumat untuk menyiapkan assignmentnya, manakala Miki menyambung semula ulangkajinya kerana ujian Fizik semakin hampir. Tidak lama selepas itu, Miki perasan yang dia terlupa bawa kalkulator.

"Misa, aku naik atas kejap tau. Terlupa bawa kalkulator la", beritahu Miki. Misa hanya menganggukkan kepalanya dan kembali menyambung kerjanya. Miki  keluar menujuk biliknya.

"Sikit lagi, sikit lagi nak siap", Misa senyum sendirian. Dia mengedit assignmentnya dan akhirnya siap. Dia tersenyum puas melihat kerjanya yang sudahpun siap.

Kalkulator

Kolej kediaman puteri, Universiti XXX, pukul 2 pagi + 1 hari


"Ish, dah tua dah aku ni", keluh Miki seorang diri sambil menuruni anak tangga. Sampai sahaja tingkat 3, dia ternampak seorang perempuan seakan terapung di tangga tingkat satu bertentangan dengan tempat dia berdiri. Miki terkejut, kaku. Kalkulator yang dipegangnya terlepas dari tangannya. Rasa takut mula menguasai dirinya. Dia tanpa berfikir panjang, mula bergegas pulang ke biliknya. Sampai sahaja dibilik, terus dikunci pintu. Dia kemudian menyelubung diri dengan selimut, memaksa dirinya tidur.

Kolej kediaman puteri, Universiti XXX, pukul 7.30 pagi + 1 hari


Miki keluar dari biliknya untuk ke kelas. Kedengaran bunyi bising suara orang bercakap-cakap datangnya dari bawah. Dia pun menjenguk ke bawah dan terlihat polis ramai pelajar-pelajar perempuan mengerumuni tempat yang di mana dia ternampak seorang perempuan seakan terapung. Terus Miki bergegas ke tempat tersebut.

Alangkah terkejutnya, Misa terbaring kaku di situ, berlumuran darah. Sahabatnya itu berkeadaan sama dengan apa yang berlaku kepada seorang pelajar lelaki terbunuh semalamnya. Miki terduduk , air matanya mengalir tanpa di suruh.

"Aku nampak, aku nampak dia terapung semalam! Tak sangka dia akan dibunuh, tapi tak ada orang pun yang aku nampak bersama dia! Tak masuk akal!" air mata Miki terus mengalir.

TAMAT

P/s : Cerita yang diadaptasi daripada mimpi. Memang mengarut, kan? Maaf, Bahasa Melayu teruk.
*Gambar dari Google

Tuesday, October 25, 2011

Suami Bakar Isteri Bermotifkan Cemburu



Gambar hiasan
KUALA LUMPUR: Seorang jururawat yang bertarung nyawa dan tidak sedarkan diri selama 10 hari akibat melecur lebih 80 peratus pada badannya selepas dibakar suami sendiri dipercayai bermotifkan cemburu, akhirnya meninggal dunia pagi tadi.

Mangsa Suriani Yahaya, 28, meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur (HKL) kira-kira jam 4.30 pagi selepas kecederaan yang dialami mangsa bertambah teruk dan gagal diselamatkan.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa, ketika dihubungi mengesahkan mangsa yang bertugas di HKL itu meninggal dunia akibat kecederaan parah yang dialaminya itu.
Katanya, sehingga kini polis masih menunggu laporan penuh bedah siasat daripada pihak hospital yang dijangka diperoleh selewat-lewatnya esok.

"Suspek yang juga suami mangsa kini masih dalam tahanan reman dan dijadualkan akan tamat esok. Namun, polis akan cuba mendapatkan permohonan baru untuk sambung reman selama seminggu bagi melengkapkan kertas siasatan sebelum dihantar kepada Timbalan Pendakwa Raya.

"Setakat ini, polis menyiasat kes ini mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan dan bergantung kepada hasil laporan sama ada perlu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," katanya.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam Ahad lalu, mangsa yang baru tiba di rumahnya di Kampung Baru dikatakan memasuki bilik air untuk mandi sebelum suaminya didakwa sengaja membuang puntung rokok ke bilik berkenaan menyebabkan satu letupan kuat berlaku. 
Difahamkan, sebelum mangsa tiba di rumahnya, suspek berusia 28 tahun itu dikatakan terlebih dulu menyimbah petrol selain meletakkan bom petrol dalam bilik air itu sebelum bertindak membuang puntung rokok sebaik melihat isterinya memasuki bilik berkenaan.



P.S : Ni la yang terjadi apabila emosi menguasai diri. Teruk sungguh! Harap-harap laki tu dapat hukuman yang setimpal. Al-Fatihah untuk si Isteri.


P.Ss : Nasib baik laki tu tak cerdik macam pembunuh dalam anime Detective Conan. :P


+Sumber

Saturday, October 22, 2011

Cara Menjaga Gigi

Assalamualaikum.

Dah lama tak update blog ni. Bila tengah tulis entri, mesti ada penghalang. Lepas tu simpan dalam draft dan tak bukak-bukak dah. Memang malas dah nak sambung, idea pun dah hilang. Itu sebab lah blog ni tak di-update. Hahaha.

Sekarang ni gigi Leelee yang paling bongsu sekali sedang menonjolkan diri. Sakitnya biasalah. Tapi, yang menambah kesakitan tu adalah ulcer yang berada di dalam pipi, dan ianya besar. Bukan tu saja, kat hujung lidah pun ada ulcer kecik. Kecik pun, sakit jugak. Sebelah kiri sakit ulcer bersar, sebelah kanan sakit gusi gigi baru, sebelah depan, sakit ulcer kecik. Sakitnya, Tuhan saja yang tau.

Okay, berbalik kepada tajuk entri. Hari tu, Leelee pergi klinik gigi untuk cuci gigi. Lepas habis cuci, doktor tu pun suruh la nurse dia ajar cara nak jaga gigi. Ya la, gigi bukannya boleh ganti baru. Kalau tak jaga, merana la nanti. :D Berikut merupakan cara menjaga gigi yang telah diajar oleh  nurse tersebut :


Gigi menawan


1. Gosok gigi, minimum 2 kali sehari. Gosok gigi sebelum tidur, selepas atau sebelum ambil sarapan( seelok-eloknya selepas ambil sarapan, dan selepas makan.  Menggosok gigi selepas makan boleh diganti dengan berkumur disebabkan kita tak sentiasa mempunyai masa yang lapang.


2. Tak boleh makan biskut. Jangan makan langsung biskut. Sebabnya, apabila kita makan biskut, akan ada sisa yang melekat di celahan gigi. Sisa ni takkan hilang dengan mudah, dan takkan hilang sepenuhnya. Kalau kita kumur pun, sisa yang melekat celah gigi takkan hilang.

3. Jangan makan buah yang masam. Buah yang masam mempunyai asid sitrik. Apabila kita makan buah yang masam secara terus, asid tersebut akan melekat pada gigi dan akan menghakis gigi. Lain pula dengan jus buah yang mana ianya bercampur air.


4. Kunyah makanan dengan kedua-dua belah gigi. Apabila kita kunyah makanan dengan hanya sebelah gigi, contohnya ; kita kunyah dengan menggunakan gigi sebelah kanan, makanan yang dikunyah akan terkumpul di sebelah kiri. Jadi karang gigi akan terbentuk lebih banyak pada bahagian kanan.

5. Kunyah buah yang berair atau sayur selepas makan. Air yang dikeluarkan oleh buah dan sayur apabila dikunyah akan mencuci sisa kunyahan makanan yang terlekat pada gigi.

6. Jangan gosok gigi hadapan dan gigi bahagian dalam secara melintang. Menggosok gigi secara melintang akan menyebabkan gigi terhakis dan hal ini akan menjadikan gigi sensitif. Kalau kita menggosok gigi secara menegak, sisa makanan yang terperangkap dalam poket gigi dapat dikurangkan.

7. Makan hanya 3 kali sehari. Cuba kurangkan sesi makan. Jangan saja-saja makan, contohnya ; makan makanan ringan ketika bosan. Sebabnya karang gigi akan terbentuk dengan banyak dalam satu masa.



7 tu saja yang Leelee ingat. Dah sampai sebulan dah selepas hari yang Leelee pergi klinik gigi tu.
*Cara yang nombor dua tu, memang Leelee tak boleh buat la. Terpaksa la makan dengan sebelah gigi, memang seksa. ~.~

Monday, June 6, 2011

Kira-kira Hari

Assalamualaikum!

Hari yang ditunggu-tunggu telah pun tiba. Hari pertama telah berlalu. Calculus, English, selamat tinggal. Bakal datang pula Physics, Islamic Studies juga Chemistry. Hanya tinggal lagi dua hari lagi. Foundation.......

THE END

P/s : Lepas habis final nanti, Leelee akan jenguk blog anda yaa. Sabaq sikit naaa. :P

Monday, May 30, 2011

Selamat Hari Lahir Sahabat [Cerpen] Part 2


Pengganti

“Assalamualaikum, mak! Fakhrul dah balik ni,” mata Fakhrul liar mencari emaknya. Sudah menjadi kebiasaan, Fakhrul akan bersalam dengan ibunya sebelum ke sekolah dan juga selepas pulang dari sekolah.

“Ya, mak datang ni,” terus ibu Fakhrul meluru ke arah anaknya dan bersalam. “Haa, Fakhrul rehat la dulu. Mak belum habis masak lagi ni. Nanti dah siap, mak panggillah , ya?”

“Baik mak,” jawabnya. Fakhrul terus ke biliknya, meletakkan beg sekolah di tepi katil. Seterusnya dia mandi dan menunaikan solat Zohor. Sesudah selesai solat, dia duduk termenung di situ. Fikirannya melayang-layang ke tempat lain, mengenangkan perjalanan hidupnya yang dirasakan tidak lama. Tiba-tiba dia tersentak, telefon bimbitnya berbunyi menerima mesej.

Fakhrul, petang nanti, jangan pula kau lupa janji kita. –Naim-

Hampir-hampir Fakhrul lupa akan janjinya untuk berlatih sempena Hari Guru yang bakal tiba dua hari lagi. Mereka akan membuat persembahan dengan menanyikan lagu “Andai Aku Pergi Dulu” dendangan Alleycats. Fakhrul akan menyanyi, manakala Naim akan bermain gitar. Semuanya idea Fakhrul.

“Fakhrul, jom makan, makanan dah sedia ni!” laung ibu Fakhrul memanggil anaknya untuk makan bersama.

“Ya, mak.”

Fakhrul merupakan anak tunggal kepada Puan Ros. Bapa Fakhrul telah meninggal dunia ketika dia berusia lapan tahun. Sejak dari itu, Puan Ros membesarkan Fakhrul seorang diri. Dia mengambil upah membuat baju untuk menyara keluarganya. Harta yang ditinggalkan oleh bapanya disimpan untuk perbelanjaan belajar Fakhrul.

“Mak, mak tak nak kahwin ke?” tanya Fakhrul.

“Buat apa mak nak kahwin?”

“Tak ada la. Nanti kalau Fakhrul dah tak ada, siapa yang nak jaga mak? Bukannya tak ada orang yang nak kahwin dengan mak. Pakcik Hamid kat hujung kampung tu, dah lama dia tunggu mak.”

“Ish, kamu ni Fakhrul. Jangan cakap yang bukan-bukan. Mak dah ada kamu, tak perlu mak nak kahwin lagi.”


Fakhrul terdiam sebentar. Dia tak dapat membalas kata-kata ibunya. Segera dia menukar topik.

“Mak, petang nanti Fakhrul nak keluar. Fakhrul janji nak berlatih untuk persembahan nanti dengan Naim.” Ibu Fakhrul mengangguk tanda setuju. Mereka meneruskan makan. Setelah selesai makan, Fakhrul membantu ibunya mengemas meja makan.

“Bawa motor tu hati-hati. Tengok kiri kanan sebelum melintas. Jangan terburu-buru bawa motor tu,” nasihat Puan Ros kepada anaknya sambil membasuh pinggan.

“Baiklah mak, saya bukan budak kecil lagi. Hehehehe,” gurau Fakhrul sambil mendekati ibunya untuk bersalam. “Assalamualaikum mak, saya pergi dulu!”

* * *
Bersambung...

*Cerpen yang bosan sebab terlalu detail. Maaf.

Sunday, May 22, 2011

Selamat Hari Lahir Sahabat [Cerpen] Part 1

Sahabat Karib

“Kringgggggggggggggg,”  berbunyinya loceng menandakan waktu rehat telah tiba. Riuh bunyi kerusi diseret di atas lantai simen memecah kesunyian di Sekolah Menengah Kebangsaan Payung Hijau. Suara pelajar-pelajar yang sedang berpusu-pusu untuk ke cafeteria sekolah mengganggu konsentrasi Cikgu Maya yang  sedang mengajar kelas tingkatan 6 Aman.
 
“Cikgu, dah rehat lah,”  beritahu Naim kepada Cikgu Maya sambil menutup bukunya.

“Oh, maaf. Tak sedar pula cikgu yang loceng dah berbunyi. Okay, kita berhenti di sini. Untuk subtopik yang seterusnya, kita sambung pada hari Khamis, ya,” ujar Cikgu Maya dengan nada yang lembut.

Ketua kelas mengucapkan terima kasih kepada Cikgu Maya dan seterusnya diikuti oleh pelajar yang lain. Sebaik sahaja Cikgu Maya keluar, penghuni kelas tersebut memulakan langkah mereka ke kafeteria kecuali Fakhrul yang sedang termenung. Naim yang tadinya sibuk untuk keluar rehat mendekati Fakhrul perlahan-lahan. Fakhrul disergahnya.

“Ish kau ni, kalau aku ada sakit jantung, dah mati aku ni tau.”

“Hahahaha, kau jangan cakap macam tu. Hidup kau panjang lagi la.”

“Ya la kau. Ajal kita Allah saja yang tahu. Aku rasa macam aku tak lama saja kat dunia ni.”

“Oi Fakhrul, janganlah kau mengarut lagi. Dah, dah. Jom kita ke kafeteria. Perut aku dah bunyi dah ni,” kata Naim sambil menarik tangan sahabat karibnya itu.

Naim dan Fakhrul merupakan sahabat sejak dari mereka kecil lagi. Mereka mempunyai perangai yang sangat berbeza. Naim merupakan seorang yang nakal dan panas baran manakala Fakhrul seorang yang baik hati, penyabar dan berfikiran matang. Dikala Naim mempunyai masalah dan inginkan pendapat, pasti dicarinya Fakhrul. Mereka sentiasa bersama jika mereka mempunyai masa lapang.

“Makcik, nasi lemak ayam satu!” ujar Naim sambil memegang sepinggan nasi lemak yang dijual di situ.

“Seringgit lima pulun sen, nak,” beritahu makcik itu. Naim mengambil dompetnya dan mendapati dompetnya itu tiada berisi duit. Dia lantas menoleh ke arah Fakhrul sambil mengerut dahinya.

“Aku faham. Tak apa, biar aku belanja kau.”

Thanks, kaulah sahabat sejati aku! Boleh la aku tak bawa duit selalu, dapat la aku makan free hari-hari. Hehehehe,” usik Naim. Dia terkenal dengan sikapnya yang sering mengusik dan mengenakan orang lain.

Mereka duduk di satu sudut di belakang kerana tempat lain sudah penuh. Naim yang kelaparan dari tadi makan nasi dengan lahapnya. Fakhrul hanya melihat kelaku Naim sambil mengunyah kuih yang dibelinya tadi.

“Alhamdulillah,” ucap Naim setelah menghabiskan makanannya. “Lambatnya kau makan Fakhrul, macam perempuan lah. Hahahahaha.”

“Biar la. Sibuklah kau ni.”

“Ehhh, apa kat belakang tu? Peliknya,” ujar Naim sambil menunjuk ke arah yang disebutnya tadi. Fakhrul menoleh dan melihat tiada apa yang pelik. Apabila dia kembali menoleh ke depan, didapatinya satu daripada kuihnya telah hilang. Dipandang muka Naim dengan pandangan yang tajam.

“Kau makan ehh?” tanya Fakhrul dengan nada seorang penyiasat. Naim hanya tersengih menampakkan giginya  sehinggakan matanya tertutup.

“Kalau kau nak, kau minta la. Bukannya aku tak nak bagi pun. Haihhh,” keluh Fakhrul. “Dah makan nasi sepinggan pun lapar lagi. Kau baca bismillah tak tadi?"

* * *
Bersambung..

*Hasil tulisan Leelee yang tak berapa. Tak tau nak sambung macam mana selanjutnya. ~.~
Selamat Hari Lahir Sahabat [Cerpen] Part 1

Friday, May 20, 2011

Hati Aku, Biar Aku sendiri yang Jaga

AWAS : Ini ialah entri luahan perasaan !

Perlukah kita jaga hati orang lain? Satu soalan, dan jawapan aku, sangat perlu. Ya, bagi orang yang macam aku, orang yang agak bodoh, orang yang tak berani nak mengeluarkan kata-kata terpendam, SANGAT PERLU adalah jawapan bagi soalan tersebut. TERSANGAT-SANGAT-SANGATLAH PERLU! Kenapa? Sebab aku tak boleh duduk dengan senang kalau orang meluat dengan aku, erti kata lain, BENCI. Aku akan fikir pasal hal tu setiap masa, gila kan aku ni? Ya, memang gila, aku mengaku. Orang gila pun tak mengaku diri depa tu gila, kan?

Orang tak jaga hati aku atau aku ni yang terlalu sensitif? Atau aku terlalu teruk sehinggakan bersangka buruk terhadap orang? Mungkin... Aku selalu menangis, menangis bukan sebab manja, tapi hati aku terluka. Selalu aku menangis keluar air mata, menangis dalam hati, aku tahan air mata, sebabkan orang lain. Rugi air mata saja, kan? Itu sahaja yang mampu aku buat. Kalau ada orang marah aku atau kutuk aku, tak sanggup aku nak balas balik, aku menangis, dalam hati. Sakit wehhhh! Kalau aku marah pun, aku menangis jugak, sebab dah lukakan hati orang tu. Kalau macam tu, baik aku menangis awal-awal.

Kenapa aku senang sangat menangis? Kenapa aku susah terima kata-kata orang? Kenapa aku susah nak terima jawapan yang negatif? Kenapa?! Ohhhhhh, aku benci diri aku sangat-sangat.  Orang aku tipu aku, aku menangis. Orang tolak permintaan aku, aku menangis. Orang tak layan aku, aku menangis. Orang tak ambil kisah pasal aku, aku menangis. Orang marah aku, aku menangis. Orang kutuk aku, aku menangis. Susah betul jadi aku, susah nak faham diri aku sendiri.

Aku cuba buat benda yang aku nak orang buat pada aku. Aku elakkan buat benda yang aku tak suka buat pada aku. Tapi, tak ada apa yang jadi. Aku ambil tahu pasal orang, aku tolong orang, aku cuba jaga hati orang. Kalau aku rasa aku terlukakan hati orang, aku cuba elak untuk lukakan hati orang lagi. Aku elak dari memalukan orang. Aku cuba memahami perasaan orang. Tapi, aku dapat benda sebaliknya. Nampaknya, aku telah lakukan perkara yang teruk.

Kalau aku sayang orang, peratus untuk aku menangis untuk orang tu disebabkan perkara kecil, sangatlah tinggi. Ohh, sangat malang bagi orang yang telah 'disayangi' oleh aku. Aku mohon maaf bagi orang yang dikehendaki. Aku memangnya takut untuk rapat dengan orang. Tapi, hangpa yang buat aku macam ni. Sorry sangat-sangat sebab aku ni macam budak kecik yang selalu nakkan perhatian.

Hati aku, biar aku yang jaga. Hati hangpa, takpa, jangan risau, aku boleh jaga. Kalau aku tak jaga hati aku, sapa lagi nak jaga kan? Kalau aku tak jaga, nanti aku akan dapat strok. Aku perlu lakukan amal dengan lebih banyak kerana aku tau, aku dah tak lama di dunia. Aku akan berusaha untuk menjadi dewasa! Aku tau, aku belum matang. Kalau aku ini buah mempelam, aku masih dikategorikan sebagai buah mempelam hijau, yang masih putik. Maaf aku mohon lagi sekali... Aku akan berusaha untuk menjaga hati kalian dengan lebih baik.

Assalamualaikum!

*Luahan perasaan sangat! :'(

Monday, May 9, 2011

Senyumannya yang Terakhir, Terima Kasih Ya ALLAH

Beliau terlantar di katil hospital, menahan sakit. Dan pada saat itu, air mata aku menitis, melihat beliau lemah di situ. Bunyi mesin di situ memecah kesunyian.  Beliau tersedar, ayahku berkata sambil tersenyum, "cakap la dengan mak". Aku hanya berdiam, hanya air mata yang bagaikan sedang berinteraksi. Aku sememangnya tidak pandai dalam hal sebegini. Beliau yang tersedar, memandang muka aku. Melihat air mata aku yang mengalir, beliau memaksakan dirinya untuk senyum kepada ku. Ya ALLAH, sangat manis senyumannya. Aku membalas senyumannya namun, air mata masih mengalir. Ya ALLAH, aku sangat bersyukur! Terima kasih Ya ALLAH kerana menjadikan aku orang yang terakhir melihat senyumannya semasa beliau masih bernafas. Alhamdulillah...

Tuesday, April 19, 2011

Layar Kenangan [Bahagian 2]

Assalamualaikum !

Untuk baca Layar Kenangan bahagian 1, sila KLIK SINI.

Bagi kanak-kanak perempuan, anak patung merupakan satu kemestian. Boleh dikatakan setiap kanak-kanak perempuan wajib anak patung. Main, jaga anak patung tu macam anak sendiri. Dulu, harga sebuah anak patung boleh la tahan mahalnya. Bagi yang tak berapa mampu, anak patung kertas pun jadi la. Anda pernah tengok macam mana bentuk anak patung kertas tu? Tak pernah? Okay, sat naaa.


Haaa, tu. Macam kat atas tu. 'Macam' ya, bukan betul-betul serupa. Hahah, yang tu hodoh jaa. Cacat sikit, saja test untuk bakal projek yang akan dijalankan nanti. ;D Semalam, masa lukiskan yang dalam gambar tu, teringat pulak dengan anak patung kertas yang pernah Leelee main masa kecil dulu. Satu set tu, ada la dalam RM0.20 kot. Rasanya la, tapi yang pasti, tak sampai RM1 pun.

Satu set tu ada baju, kasut, handbag, topi. Boleh kata semua cukup laa. Haaa, rantai subang pun ada. Hahaha. Rindu la pula bila teringat balik. Tapi, bila fikir balik, macam sangat bosan bila main benda tu. Hahaha. Kanak-kanak, biasa lah, semua tak kisah. Apa-apa pun boleh !

P/S : Sekarang pun ada jual lagi kah? ;D

Sekian.

Saturday, April 16, 2011

Berdiam itu Sedih?

Assalamualaikum!

Tajuk entri pada hari ini adalah seperti yang tertera di atas. Berdiam itu bermaksud sedih? Adakah seseorang itu berdiam kerana beliau sedang bersedih? Ohh, tidak semestinya.


Kadang-kadang, berdiam itu lebih baik. Bak kata seorang pensyarah, jikalau kita bercakap banyak, terserlah kebodohan kita. Kalau nak tunjuk pandai, memang boleh terserlah la kebodohan tu. Kalau nak buat lawak / jenaka macam mana pula? Kira cakap banyak juga la kan? Memang bahaya kalau kita cakap banyak, banyak bergurau senda. Takut kata-kata kita mengguris hati orang lain.

"Lidah lagi tajam daripada pedang", "kerana mulut, badan binasa". Tak semua orang boleh terima gurauan. "Rambut sama hitam, hati lain-lain", perasaan orang memang kita tak boleh jangka. Kita ingat orang tu sama saja dengan kita., tapi sememangnya lain. Peribahasa rambut sama hitam tu dah macam tak sesuai nak digunapakai hari ni. Sebab apa? Sebab, rambut pun dah lain, berwarna-warni dah. Hati perasaan lagi lah.



Banyak bercakap, risiko untuk menyakiti hati orang dan risiko untuk hati kita disakiti amat lah tinggi. Kita memang tak perasan apa yang kita cakap itu sebenarnya sangat susah untuk orang terima. Bagi kita biasa, tapi bagi orang, lain! Walaupun satu ayat yang kita keluarkan, kadang-kadang sangat lah pedas. Memang orang yang terasa itu tak akan berkata apa-apa, dalam hati, siapa yang tahu?

Kita selalu bergurau-senda dengan kawan-kawan. Kita nak gembirakan hati orang, tapi hati kita pula disakiti. Cerita kita dipermainkan berulang-ulang kali. Diejek, walau tentang perkara kecil. Lagi kita bercakap, lagi la teruk kita kena. Last-last, dapat stress. Kalau macam tu, baik kita berdiam diri, kan?

Tapi, kalau nak jadi senyap, memang susah kalau dah biasa cakap banyak. Kesimpulannya di sini, sebelum mengeluarkan sesuatu ayat, baik kita fikir dahulu kesan buruk kalau ayat itu dikeluarkan. Sediakan payung sebelum hujan.

Sekian.

Tuesday, April 12, 2011

Hari tanpa Handphone

AWAS ! : Imaginasi yang tinggi amat diperlukan untuk membaca entri ini !

Assalamualaikum!

Pernahkah anda bayangkan hari anda tanpa telefon bimbit? Hari ini, telefon bimbit boleh dikatakan benda yang sangat penting buat kita. Jadi, bila sehari telefon bimbit tiada, memang kita akan susah, bukan? Lagi lah kalau kita merantau ke tempat orang.

Kalau dahulu, boleh sahaja kita senang tanpa telefon bimbit. Susah nak jumpa orang yang guna telefon bimbit. Kalau ada pun, orang kaya-kaya. Mahal la katakan. Tapi sekarang, telefon bimbit dah bertimbun. Biasa la, zaman dah berubah. Zaman sekarang bukan zaman yang dahulu lagi. Boleh dikatakan semua orang ada telefon bimbit sendiri. Tak kira tua atau muda....

Okay, berbalik kepada tajuk entri pada hari ini, "Hari tanpa Handphone".

Cuba anda bayangkan, saat ini, anda sedang merantau di negeri orang. Tak kiralah, anda merantau untuk menuntut ilmu ataupun  menziarah negeri orang. Anda, yang sedang minum air, tiba-tiba tersedak. Teringat pula anda akan orang yang tersayang dirumah. Terasa nak telefon, bercakap dengan orang tersebut. Anda pun mencapai telefon bimbit anda yang terletak di hujung sudut meja. Anda mendapati telefon tersebut tidak berfungsi setelah menekan butang yang ada pada telefon tersebut. Rupa-rupanya, telefon anda rosak.

Hasrat di hati anda tidak tercapai. Namun, sangat sangat anda mahu ia termakbul. Mahu sangat anda mendengar suara orang tersebut. Jadi, anda pun pergi lah keluar, mencari-cari telefon awam di tempat tersebut. 5 minit kemudian, anda terjumpa sebuah telefon awam yang berdiri teguh di satu tempat. Anda pun mendekati telefon tersebut. Namun, nasib anda tak begitu baik. Walaupun telefon awam tersebut nampak seperti berkeadaan baik, akan tetapi, ia rosak. Anda tidak berputus asa, lalu mencari lagi telefon awam yang ada si tempat tersebut. Selang beberapa minit, anda terjumpa 3 buah telefon awam. Anda mencuba satu persatu, akan tetapi, telefon-telefon tersebut rosak akibat perbuatan vandalisme...

Cuba pula anda bayangkan kalau anda ingin balik kampung. Dengan telefon awam rosak, susah bukan?

Kesimpulannya, hargailah telefon bimbit anda. Jagalah mereka dengan baik, kerana mereka amat berjasa. *Ada kena-mengena kah?

Sunday, April 10, 2011

MUET

Assalamualaikum!

Alahai, Isnin ni ada MUET speaking. Masalah betul! Kepala pusing, kepala pusing,  kepala pusing!!! ~.~

*Setelah sekian lama tidak mengupdate blog, post yang amat pendek dapat dihasilkan.

Sekian, terima kasih.

Wednesday, March 16, 2011

Cerita Bulan Mac, 2011

Assalamualaikum!

Duhh, malas benar nak update blog. Kalau bersara, terasa sayang pulak nanti. Hurm, simpan dulu la hajat nak pencen berblog. Nanti menyesal pulak. ;D

Okay, tengok. Blog ni macam tak berubah ja kan? Janji bulan satu, nak hias blog masa cuti sem. Hahaha, tak jalan langsung. Sibuk sana sini. Hurm, dah setengah dari sebulan, trimester 3 bermula. Haihhh, lambat betul nak habis foundation. Tak sabar rasanya nak duduk rumah, 3 bulan cuti. Hohoho.

Macam macam dah berlaku sejak trimester 3 bermula. Tapi, Leelee tak tau sangat pun apa perkara yang berlaku tu. Hehehe, saja nak menyedapkan ayat. :P Kat rumah, tak tau la apa yang jadi. Kalau kat sini, Uniten, tau lah. Tiap hujung minggu, keluar, jumpa kawan lama. Haaa, tu yang best! JUMPA KAWAN LAMA. Rindu kan, lama tak jumpa. :) Lepas jumpa, menangis tepi jalan macam budak kecik. Hahaha, malu benar! Tapi, takpa. Orang bukan kenal pun, kan? Kan? Kan? Hehehe.

Hari Khamis ni, keluarga Leelee nak datang uniten, datang menjenguk. Yeahhhh! Ni part yang paling best. Harap harap, tak ada perkara buruk yang akan berlaku nanti. Harap sangat. Nak jumpa Haris, si Kecik molek yang dah semakin pandai. Uishhh, budak tu memang tak boleh duduk senyap. Sapa yang jaga dia, pasti kurus. Hahaha. Tak larat nak kepung!

Okay la, nanti Leelee mau hias blog. Tapi 'slow-slow'. Kalau buat sekali gus, memang tak melekat dengan lappy ja. Hahaha. Tengok!! Header baru!!!! Macam mana? Okay tak? Huhhh, buruk? Hahaha, memang buruk pun.  ;D Baik lah, mau tidur dulu.

Ciao!

Saturday, February 26, 2011

2 KEMALANGAN MERAGUT NYAWA DALAM SATU JAM YANG SAMA

Assalamualaikum!

Alahai, cuti sem dah habis, blog langsung tak hias. -.-' Balik rumah, orang lain yang menghadap laptop. Bila masa nak update? Online pun, guna handphone jaa. Tak best sungguh. Update hari ni pun, kira okay la, kan? :D

Okay, berbalik kepada tajuk entri. Pagi tadi, semasa kami dalam perjalanan ke kenduri kahwin di Gemencheh, Negeri Sembilan, dua kemalangan telah berlaku.

Kemalangan 1
Kira-kira pukul 8.15 pagi, di satu simpang empat di Senawang, sebuah bas bertembung dengan sebuah kereta. Lampu isyarat di simpang empat itu semuanya rosak. Jadi, lampu isyarat menunjukkan lampu yang berwarna jingga. Pada pendapat Leelee, pemandu bas dan juga pemandu kereta(berbangsa cina) terbabit tidak perasan bahawa lampu isyarat itu rosak sebaliknya mereka ingat yang lampu isyarat baru sahaja bertukar dari hijau ke jingga seterusnya akan bertukar jadi warna merah. Mereka membawa kenderaan mereka dengan laju supaya dapat terlepas dari menunggu lampu isyarat hijau. Bas terbabit laju bergerak lurus manakala, kereta laju membelok ke kanan. Bayangkan sahaja momentum yang besar itu, bas dengan kereta bertembung. Serpihan kaca bertaburan. Ahli keluarga mangsa yang meninggal, meraung di atas tar. Bomba dan penyelamat segera ke tempat kejadian, begitu juga dengan dua buah ambulans. Polis datang dan mula menjalankan tugas. Beberapa minit selepas itu, kami terlepas dari kesesakan lalu lintas tersebut. Beberapa gambar yang sempat diambil :

Klik pada imej untuk imej yang lebih besar





Kemalangan 2
Beberapa minit setelah kami keluar dari tol Seremban untuk ke Gemencheh, kira kira pukul 8.45 pagi, kelihatan pula seseorang terbaring di atas tar jalan lebuhraya bersama motorsikalnya yang remuk. Nampak sangat kemalangan tersebut baru sahaja berlaku. Motorsikal terlanggar sebuah lori. Lori tersebut hanya parkir di tepi jalan. Mungkin penunggang motorsikal tersebut ralit atau mengantuk. Tak tau la penunggang itu berbangsa apa. *Gambar tak sempat diambil.

Ya Allah, takut tengok kemalangan sebegitu. Kita yang tengok pun dapat bayangkan rasa sakit, apatah lagi yang merasanya. Perittttttt!

Moral : Sentiasa kita berhemah ketika memandu. Jangan sesekali kita ralit sebaliknya sentiasa kita berwaspada!

Monday, February 7, 2011

Final Exam Mood

Assalamualaikum!

Esok sudah final exam!! Fuhh, cepat sungguh masa berlalu. Tak terasa langsung. Rasa macam baru ja masuk uniten semalam. *Merepek 


Okay, nanti habis exam, blog akan diupdate, blog akan dihias semula. Hehehe. Tengok atas, header dah hilang. Nampak kosong pulak kan? Takpa, takpa. Lagi berapa hari lagi, segak balik la blog ni. Hihihih.
Okay laaa. Jya nee~

P/S : 'Like' button tu pun dah gila. Chess. -.-'

Sunday, January 23, 2011

Lagu Comel yang Pasti Melekat dalam Kepala (Mungkin)

Assalamualaikum!

Lama betul tak update blog. Sibuk la kata kan. HAHAHA. *Sibuk la sangat. :P Okay, sambung cerita. Tadi, masa tengah bosan, Leelee pun cari la lagu dalam versi music box. Teringat pula nak buat music box sendiri. Leelee pun cari la video pasal nak buat music box. Lepas tu, terjumpa la satu video pasal barang nak buat music box. Leelee pun klik la link kat video tu punya description dan link tu membawa ke laman web Thinkgeek.

Laman web tersebut merupakan sebuah laman web yang menjual barang barang hadiah dan macam-macam lagi. Pernah dengar kan? Alaaa, yang ada jual baju gitar tuu. Haaa, kan kannn? :) Leelee pun tengok la bahagian barang yang harganya kurang dari $10. Ya la, mana tau, kot kot ada yang berkenan. Tak la mahal sangat. Tiba-tiba, Leelee terjumpa satu keychain dari JEPUN, keychan EDAMAME! Comel, ada 12 muka. EDAMAME bermaksud kacang soya yang muda, yang warna hijau.


Kat bawah description pasal keychain tu, Leelee terjumpa pulak video EDAMAME ni. Lagu dia, comel sungguh amat. Suka sukaaaa! Melekat terus dalam kepala. Alahai~ Ni la video tu. Dengar tau!



Nak tengok video tu lagi besar? Klik SINI

Kanji lyric ;
ある朝 エダマメ 枕元に 

つまんでみました 顔がついてました (コンニチハー)

まめつまめ 
まめつまめ 
まめつまめ
エダマメつまめ

わたくし 仲間が いたりします
ろうにゃく なんにょで 幅広いですから (集合! )

まめつまめ
まめつまめ
まめつまめ
エダマメつまめ

お前たち
よ~く聞いてね エダマメとは 大豆なのじゃ  (エー)
メチオ二ンという成分が 含まれておる
これは 肝臓に良い 効 果が
あるのじゃ~!
長老、時間でし!
えっ、もう?!

こうして ボクらは 仲良くなり
みんあで ワイワイ 盛り上がったんです! (フィーバー)

まめまめま (フィーバー フィーバー) 
めまめまめ (フィーバー フィーバー)
まめまめま 
めまめまめまめ

まめつまめ (まめ まめ)
まめつまめ (まめ まめ)
まめつまめ 
エダマメつまめ

Romaji lyric ;
Aru asa EDAMAME makura moto ni

Tsumande mimashita kao ga tsuitemashita (KONNICHIWA!)

Mame tsumame
Mame tsumame
Mame tsumame
EDAMAME tsumame

Watakushi nakama ga itarishimasu
Rounyoku nannyode haba hiroi desu kara (shugo!)

Mame tsumame (mame mame)
Mame tsumame (mame mame)
Mametsumame
EDAMAME tsumame

Omae-tachi
Yo~ku kiite ne
EDAMAME to wa daizu na no jya (e~)
MECHIONIN to iu seibun ga fukumarete oru
Kore wa kanzo ni yoi ko kaga
Aru no jyan~
Chourou, jikan desu!
E~, mou?!

Koushite BOKUra wa naka yoku nari
Minna de WAIWAI moriagatta n desu (FIVA!)

Mame mame ma,  (FIVA FIVA)
Mema mema me,  (FIVA FIVA)
Mame mame ma,
Mema mema mema me

Mame tsumame  (mame mame)
Mame tsumame  (mame mame)
Mame tsumame
EDAMAME tsumame

Kyaaa, suka la part "mame mame" tu. Hihihihi. Penat jugak cari sebutan kanji tu. Fuhhh. ;D

P/S : Nanti Leelee jenguk blog hangpa na. Bila-bila free nanti. ;bb

Monday, January 10, 2011

Ana Raffali Juara AJL : Bantahan Tetap Ada

Assalamualaikum semua!

Hari ni semua orang nak tulis entri pasal Anugerah Juara Lagu yang ke-25. Leelee pun nak tumpang kekaki payung la. Hahaha. Sebenarnya, Leelee tak tau apa pun pasal AJL ni. Tak minat langsung lah. Tapi, semua orang dok update status pasal AJL, rasa tak puast hati dengan pemenang AJL. Jadi, Leelee pun nak tau lah siapa yang menang. Ramai yang mengharapkan Faizal Tahir menang.







Dengan rasa penuh ingin tahu, Leelee pun Google lah. Kat satu website tu, tertulis, Ana Raffali juara AJL. Hurm, rasa macam tak percaya pun ada. Sebabnya, Ana baru saja dikenali. Tapi, kalau memang dah berbakat tu, tak hairan la boleh menang. Bukannya atas dasar pilih kasih, tapi atas usaha Ana, dia boleh menang. Kan?







Hehehe, sebenarnya, Leelee tak percaya sepenuhnya lagi. Oleh sebab itu, Leelee pun search la "Ana Raffali" dekat kotak search di Facebook untuk nak tengok posts by everyone. Dengan tak semena-menanya, terjumpa pulak page yang tak bersetuju atas kemenangan Ana Raffali. Ish, ish, ish. Siapalah yang tubuhkan page tu eh? Tak sampai sehari, dah ada Page membantah. Kalaupun artis yang mereka harap untuk menang tu menang( ayat pelik, kan? hahaa), bukannya boleh dapat apa pun. Semua tu dah takdir Tuhan, terima ja la kenyataan tu. Pelik betullah. Ish. Kalau menang tu sebab rasuah ka, pilih kasih ka, boleh la jugak tak setuju.

Apa-apa pun, tahniah kepada Ana Raffali! Dia menang, mesti la ada sebab.

Sekian.

Thursday, January 6, 2011

Uji Kebodohan Anda

Agak-agak anda, boleh tak habiskan ujian tu? Pertama kali cuba, mesti tersangkut. Hahaha. Susah jugak walau soalan tu senang gila. Cuai tak cuai lah. SELAMAT MENCUBA! :)

Klik sini untuk main.

Tuesday, January 4, 2011

MATEMATIK

Apabila dah bosan... Mesti lelaki yang lukis, kan? ~.~

Apabila Bapak yang Besarkan Anak [Gambar]







Dah tak nampak comel , kan? haihh.