いらっしゃいませ :)

いらっしゃいませ。 :)
good looking blogworms
Sila tinggalkan link anda di chatbox, ya? Terima Kasih. :)

Saturday, October 22, 2011

Cara Menjaga Gigi

Assalamualaikum.

Dah lama tak update blog ni. Bila tengah tulis entri, mesti ada penghalang. Lepas tu simpan dalam draft dan tak bukak-bukak dah. Memang malas dah nak sambung, idea pun dah hilang. Itu sebab lah blog ni tak di-update. Hahaha.

Sekarang ni gigi Leelee yang paling bongsu sekali sedang menonjolkan diri. Sakitnya biasalah. Tapi, yang menambah kesakitan tu adalah ulcer yang berada di dalam pipi, dan ianya besar. Bukan tu saja, kat hujung lidah pun ada ulcer kecik. Kecik pun, sakit jugak. Sebelah kiri sakit ulcer bersar, sebelah kanan sakit gusi gigi baru, sebelah depan, sakit ulcer kecik. Sakitnya, Tuhan saja yang tau.

Okay, berbalik kepada tajuk entri. Hari tu, Leelee pergi klinik gigi untuk cuci gigi. Lepas habis cuci, doktor tu pun suruh la nurse dia ajar cara nak jaga gigi. Ya la, gigi bukannya boleh ganti baru. Kalau tak jaga, merana la nanti. :D Berikut merupakan cara menjaga gigi yang telah diajar oleh  nurse tersebut :


Gigi menawan


1. Gosok gigi, minimum 2 kali sehari. Gosok gigi sebelum tidur, selepas atau sebelum ambil sarapan( seelok-eloknya selepas ambil sarapan, dan selepas makan.  Menggosok gigi selepas makan boleh diganti dengan berkumur disebabkan kita tak sentiasa mempunyai masa yang lapang.


2. Tak boleh makan biskut. Jangan makan langsung biskut. Sebabnya, apabila kita makan biskut, akan ada sisa yang melekat di celahan gigi. Sisa ni takkan hilang dengan mudah, dan takkan hilang sepenuhnya. Kalau kita kumur pun, sisa yang melekat celah gigi takkan hilang.

3. Jangan makan buah yang masam. Buah yang masam mempunyai asid sitrik. Apabila kita makan buah yang masam secara terus, asid tersebut akan melekat pada gigi dan akan menghakis gigi. Lain pula dengan jus buah yang mana ianya bercampur air.


4. Kunyah makanan dengan kedua-dua belah gigi. Apabila kita kunyah makanan dengan hanya sebelah gigi, contohnya ; kita kunyah dengan menggunakan gigi sebelah kanan, makanan yang dikunyah akan terkumpul di sebelah kiri. Jadi karang gigi akan terbentuk lebih banyak pada bahagian kanan.

5. Kunyah buah yang berair atau sayur selepas makan. Air yang dikeluarkan oleh buah dan sayur apabila dikunyah akan mencuci sisa kunyahan makanan yang terlekat pada gigi.

6. Jangan gosok gigi hadapan dan gigi bahagian dalam secara melintang. Menggosok gigi secara melintang akan menyebabkan gigi terhakis dan hal ini akan menjadikan gigi sensitif. Kalau kita menggosok gigi secara menegak, sisa makanan yang terperangkap dalam poket gigi dapat dikurangkan.

7. Makan hanya 3 kali sehari. Cuba kurangkan sesi makan. Jangan saja-saja makan, contohnya ; makan makanan ringan ketika bosan. Sebabnya karang gigi akan terbentuk dengan banyak dalam satu masa.



7 tu saja yang Leelee ingat. Dah sampai sebulan dah selepas hari yang Leelee pergi klinik gigi tu.
*Cara yang nombor dua tu, memang Leelee tak boleh buat la. Terpaksa la makan dengan sebelah gigi, memang seksa. ~.~

0 kelopak bunga.: