いらっしゃいませ :)

いらっしゃいませ。 :)
good looking blogworms
Sila tinggalkan link anda di chatbox, ya? Terima Kasih. :)

Thursday, May 13, 2010

Akibat Minum Air Sejuk


Minum air berais atau sejuk merupakan rutin harian.Selalunya,pagi-pagi pun dah cari air sejuk.Rasa seperti tak boleh hidup tanpa ais.Tak senang duduk.Kadang-kadang,pergi cari ais kiub dalam peti ais.Kunyah-kunyah.Ternyata nikmat sekali.Hahaha.Rosak lah gigi nanti.Alahai~

Walaupun selesema,air sejuk tetap menjadi pujaan hati.Memang tak boleh tinggal.Akibatnya,suara jadi serak.Sakit tekak nak keluarkan suara.Sehinggakan suara tak keluar langsung.Hahaha.Hilang suara pun tak apa,janji puas dapat minum air sejuk.Pabila dapat minum air sejuk tatkala matahari sedang terpacak di langit,tatkala rasa panas menyelubungi diri,memang rasa sangat puas hati.Bagaikan iklan air Coke yang di tayangkan di dalam televisyen.Ahhh~Nyaman sekali.

Kadang-kadang,ketika hari panas dan pada itu kita minum air sejuk,sejuknya air itu naik hingga ke kepala dan akan rasa pening sebentar.Hal ini kerana,dalam darah mengandungi urik asid yang tinggi.Toksik tersebut akan terbongkar keluar jika kita mengambil air sejuk.Kita dapat mengawal pembongkaran toksik tersebut dengan meminum air yang sejuk biasa dan kemudian tinggatkan kesejukkan dengan meminum air sejuk dari peti ais.

Kadang kala,kesan air yang diminum bukanlah disebabkan,tetapi disebabkan oleh bahan yang dibancuh.Air sirap mengandungi pewarna yang dapat melemahkan buah pinggang.Air kopi berasid akan menyebabkan penat dan lelah.Air koko (bermilo) mempunyai tanin dan kafein yang akan melemahkan tyroid yang akan menyebabkan batuk.

Air sejuk sebenarnya dapat menguatkan antibodi bukan melemahkannya.Jadi,minum air sejuk ketika selesema itu sangatlah bagus!Para ibu mengandung juga sangat digalakkan minum air sejuk.Kesimpulannya,air sejuk baik untuk kesihatan.


Info Kesihatan : Dr. Ariffaizal Bin Mohd Nor Ariffin

15 kelopak bunga.:

Lt. fDanialz said...

saya pon suke minum ais~


Entry best : Mengingati Allah itu hati menjadi tenang

SheY PuLL said...

Rutin harian saye juga MENGEMAM air sejuk atau AIS BATU....bukan BATU ok...

zaradgreat said...

ouh
mari minum air sejuk!!
=D

Fay Nana said...

air sejuk memang pujaan hatis aya! =D

TUKANG KATA said...

owh ye ker? artis2 dan penyanyi patut minum ais..HAHAHHA

tq info!

bertandang pula ke blog saya..ada cerita pasal ore besut!

Aidi-Safuan said...

rasanya air batu yang beli tuh jer kot yang buat sakit nih. biasa kalau air batu yang buat sendiri jarang kena sakit nih. :)

candy zieyvour said...

ahaha !
aku peminat no 1 ais (:
3 4 pagi dahaga , teros langgah ayaq aiss .
perghh , best gila kot
(:

Lt. fDanialz said...

nice blog..
i like yours..


nak follow la =]

NaF said...

ais da macam dadah lah .
sgt2 tahu ais ade gak keburukan dia .
tp still xleh buang habit makan ais tuh .
aiyaaa .

ked :) said...

ehh,,btol ke teori ni ??
oooooo....

kembatolo™ said...

kali pertama jumpa info pasal air sejuk baek tuk kesihatan..hahaha..mana dapat?

Anonymous said...

Lovely tajam posting. Tidak pernah berpikir bahwa itu adalah ini mudah. Extolment untuk Anda!

Anonymous said...

Terima kasih banyak untuk menulis ini, itu unbelieveably informatif dan menceritakan ton

Anonymous said...

Terima kasih atas informasi yang besar! Saya tidak akan menemukan ini dinyatakan!.

Wsphilip said...

Syok giler dapat minum air sejuk ni, x kira dimana sy berasa air sejuk tetap menjadi pujaan hati takala matahari menyinari alam maya. Sedikit info berkenaan air sejuk :- Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia menguatkan perut atau awet muda kata orang sekarang.