いらっしゃいませ :)

いらっしゃいませ。 :)
good looking blogworms
Sila tinggalkan link anda di chatbox, ya? Terima Kasih. :)

Tuesday, July 13, 2010

Kedah VS Selangor. Mana Lebih Baik?





VS


Assalamualaikum~

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri. Disebabkan Maksu mencadangkan tajuk entri kali ini, Leelee pun terimalah. Okay jugak kalau nak tulis tentang pengalaman ini.

Dari Kedah ke Selangor, negeri yang banyak beza dari segi percakapan mahupun budaya ataupun adat. Jika di Kedah, orang-orangnya bercakap agak kasar kedengaran. Lain dengan Selangor, lembut sahaja didengar.Itu adalah perbezaan antara percakapan. Kira Selangorlah yang menang. :D

Maksu serta Paksu.

Seterusnya, perbezaan dari segi adat pula. Orang di negeri Selangor mengadakan kenduri perkahwinan selama dua hari( rasanyalah ). Itu pun, Maksu yang beritahu. Kalau di negeri Kedah pula, sehari sahaja kami buat. Taklah lama-lama sangat. Nanti naik boring pula, kan? Hehehe.

Sepanjang di Selangor ini, Leelee rasa memang tak best. Rasa nak balik, tapi tak boleh balik pula. Memang tak best! :(( ( Tu baru duduk tak sampai 2 minggu) Huhuhu. Hidup segan, mati tak mahu. Rasanya sesuai kot peribahasa itu dengan hidup kat sini.

Whooaa~ Banyak betul masalah yang perlu diatasi. Yang pertama sekali, ketakutan yang tak mungkin akan hilang. Uishhh, memang susah. Dari dulu lagi memang macam ni. Nak pergi kedai seorang pun takut, apatah lagi nak bercakap dengan orang dekat kedai itu. Susah, susah. Hishh. Silap besar kot datang ke sini. Tak syoq terus.

Tapi, duduk sini, boleh jumpa dengan si Haris yang suka membebel. Bergolek-golek, bersama-sama. Tetap tak best. Hahaha. :P

Paksu Haris.


Kesimpulannya di sini, negeri sendirilah yang paling terbaik. Di sini, memang susah nak jumpa orang Kedah. Ada itu, memang lah ada. Tapi, susah nak cam. Mereka seperti menyembunyikan identiti sendiri. Tak sampai sehari, dah tukar loghat. Itu yang tak best. Apa-apa pun, HIDUP KEDAH!!!




Peribahasa Ooh Peribahasa

Assalamualaikum anda-anda. :)


Hari ini, Leelee ingin membuka tajuk tentang PERIBAHASA. Kadang-kadang, Leelee terfikir, "mengapakah peribahasa tersebut begitu?". Rasa ingin tahu pun datang. Akan tetapi, siapalah yang ada jawapannya? Siapalah yang mencipta peribahasa-peribahasa tersebut?


Bagai Kacang Melupakan Kulit.

Bagai kacang melupakan kulit bermaksud seseorang yang melupakan jasa baik seseorang kepadanya. Persoalannya di sini, mengapa orang yang mencipta peribahasa ini menggunakan kacang? Kenapa tidak dia menggunakan jagung, durian, ataupun epal? Tidakkah anda terfikir kenapa? Dalam kes ini, kacang tidak bersalah. Hal ini kerana, dia bukannya sengaja mahu meninggalkan kulit. Orang yang makan kacang yang sebenarnya bersalah kerana dia telah memisahkan kulit daripada kacang. Memang tidak patut, kacang pula yang dipersalahkan dalam hal ini.


Masuk Kandang Kambing Mengembek, Masuk Kandang Harimau Mengaum.
Peribahasa ini bermaksud, apabila kita ke tempat orang, tersebut. Kita akan mengikut budaya tempatan. Kita akan sesuaikan diri di tempat tersebut. Dalam peribahasa ini, pencipta menggunakan Kambing dan juga Harimau. Kenapalah pencipta tidak menggunakan haiwan lain? Contohnya Kucing, Gajah, Lembu dan juga Kuda. Adakah kerana Kambing dan Harimau ada kaitan? Siapa yang tahu?


Ada Udang di Sebalik Batu.
Ada udang di sebalik batu bermaksud ada muslihat atau niat di sebalik sesuatu perbuatan yang baik. Ada apa di sebalik batu? Udang? Ikan ada tak? Banyak lagi binatang yang ada berdekatan dengan batu, tetapi, kenapalah pencipta ini memilih udang? Pelik juga. Ada juga ikan yang hidup di sebalik batu. Bentuknya seakan-akan ular. Rasanya, jikalau ikan itu digunakan dalam peribahasa ini, lebih sesuai. :P


Babi Merasa Gulai.
Maksudnya ialah, menyimpan rahsia yang telah diketahui umum. Kenapa pilih Babi? Adakah sebab Babi itu sangat hina? Adakah kerana Babi sangan lurus? Pelik, Babi juga yang dipilihnya. Tiada binatang lain lagi kah? Keldai juga ada bukan? :)


Belut Jatuh ke Lumpur.
Peribahasa ini pula bermaksud, senang sekali. Belut digunakan dalam peribahasa ini kerana badannya licin. Teramat senang untuk jatuh jika kita memegangnya.Oleh sebab badannya yang berlendir. Akan tetapi, ada juga ikan yang badannya licin. Antaranya ialah ikan Keli dan juga ikan Semilang. Badan mereka juga licin. mengapa pencipta peribahasa ini tidak memilih mereka? Mungkin beliau ingin memilih binatang yang terbaik sahaja.


Lima sahaja yang Leelee boleh ulaskan pada malam ini.*Ulaskah begitu? Hehehe, pandai-pandai saja meng'komplen' pasal peribahasa ni. sudah orang cipta itu, sudah la. Terima saja hakikatnya. :PP Apa pula pendapat anda tentang hal peribahasa ini? Kongsi la yaaaa. Oke lah, nak tidur kot. Nak siap-siap juga untuk esok pagi. Hehehehe. Daaa.


Assalamualaikum~
Sehingga bertemu lagi di lain ENTRI. :) Selamat Malam. ZzzzzZZzz

Friday, July 9, 2010

Aku Keseorangan :(

Assalamualaikum~

Hari ini ialah hari Jumaat, 9 Julai 2010. Ditakdirkan oleh Allah yang housemate aku semua pulang ke rumah masing-masing. Jadi, tinggal lah aku disini, keseorangan. Melayan kesedihan, memikirkan masalah yang datang. Waaa, sedih kena tinggal seorang. Harap-harap, boleh la balik esok hari. Maksu pula tak angkat telefon, risau ni. Takut tak boleh balik saja esok. Hari ini, langsung tak keluar rumah. Takut punya pasal. Aiyoo. O__o Kalau ayah tau, memang sah-sah kena marah. Susah laa.



Oleh sebab itu, untuk mengisi masa lapang, Leelee pun online la. Dari pagi sampai lah malam. Huhuhu, malam-malam takut sorang-sorang. Oleh itu, Leelee bukak lagu untuk menghilangkan perasaan takut ni. Hehehe. T__T

Nak BALIK~ :((

Monday, July 5, 2010

Cara-cara Mempopularkan Diri

Adakah menjadi seorang popular itu sesuatu yang seronok? Hurm, mahukah anda menjadi seorang yang popular? Kalau mahu, silakan baca entri ini. Hehehe. Ada la sedikit tips untuk menjadi popular. Kalau nak ikut, boleh saja. :))


Antara cara-cara mempopularkan diri ialah ;



  • Berjalan-jalan di depan khalayak ramai dengan memakai pakaian dalam sahaja.
  1. Cubalah anda berjalan dengan selambanya di depan khalayak ramai, semestinya orang akan memandang anda. Semua mata akan tertumpu kepada anda. Semestinya, akan ada orang yang mengambil gambar anda. paling kuat pun masuk surat khabar.


  • Menari atau menyanyi di atas meja semasa di tempat kerja atau di dalam kelas.
  1. Menyanyilah anda seperti seorang bintang yang terkenal di atas meja tersebut. Nescaya,orang akan mengenali dan mengingati anda. Nama anda akan tidak asing lagi di tempat kerja mahupun di dalam kelas. Tak kiralah suara anda itu sedap ataupun tidak.Begitu juga jika anda melakukan tarian.


  • Melakukan jenayah.
  1. Dengan melakukan sesuatu jenayah, anda boleh menjadi terkenal di tempat anda sendiri. Setelah anda melakukan jenayah dan telah ditangkap oleh polis, semua orang akan bercakap mengenai anda. Nama anda akan sentiasa disebut oleh orang ramai.



  • Mengada-adakan cerita.
  1. Mengada-adakan cerita bermaksud menceritakan sesuatu yang palsu kepada rakan anda. Jika anda berbuat demikian, selalunya ramai yang akan membenci anda dan nama anda akan di blacklist. Ini bermaksud, ramai yang akan kenal anda. Cerita tentang anda akan tersebar dengan cepat.


  • Membuli kanak-kanak.
  1. Anda hanya perlu membuli kanak-kanak yang ada berdekatan dengan rumah anda. Setelah itu, kanak-kanak tersebut akan mengadu kepada ibu bapa mereka. Jadi, para ibu semestinya akan menceritakan hal ini kepada kaum-kaum ibu yang lain supaya berwaspada dengan anda. Anda semestinya akan dikenali di tempat anda. Tak kiralah muda ataupun tua.


Hanya 5 cara sahaja yang boleh Leelee bagi. Yang lain tu, belum difikirkan lagi. Hehehe, mahukah anda menjadi popular dengan cara ini? Jika ya, anda sememangnya sangat mahukan populariti. Okay, itu sahaja untuk malam ini. Selamat mencuba~ :]

Bermulanya Kelas


Assalamualaikum,

Hari ini, Isnin, 5 July 2010 merupakan hari pertama kelas bermula. Setelah selesai semua orentasi, penat datang lagi. Huhuhu. Takut tak takut, Leelee kena lah pergi jugak. Kelas pertama merupakan kelas Fizik yang bermula pada pukul 9 pagi. Leelee pun siap awal, takut terlambat pula nanti. Keluar saja dari rumah, jumpa seorang yang bernama Sofia. Alhamdulillah, ada juga orang yang boleh pergi sekali.

Semasa sampai di BA, kami pun cari lah kelas kami. Kelas kami lain-lain, tak sama. Tak apa lah, semasa sampai di depan kelas, Whoaaaa~ ramainya lelaki. Tapi, kalau ramai lelaki tu tak hairan lah. Sebab, semasa sekolah dulu pun sama. Perempuan ada dalam 9 orang saja dalam kelas Leelee, kursus kejuruteraan elektrik dan elektronik. Bidang kejuruteraan memang lah lelaki lagi ramai.

Semasa dah nak masuk kelas, baru lah nampak perempuan. Rupa-rupanya, awal sangat kot Leelee sampai situ. Heehheeh.Dalam kelas tu, pensyarah bagi penerangan saja tentang apa yang bakal kami hadapi nanti. Selesai kelas Fizik, kelas pengiraan pula datang. Agak jauh jugak kena jalan pergi BN. Sudah la masa yang diberi pun 10 minit saja. Tapi, tak apa kot sebab dapat jugak kawan yang boleh pergi sama-sama. Alhamdulillah, syukur kepada Allah.

Sesudah habis kelas tersebut, Leelee pergi kembali ke BA untuk urusan borang apa entah.Banyak kali pusing situ sebab nak cari pejabat kewangan. Penat kot. Dua kali naik turun. Fuhh, penat. Selepas itu, balik pula ke rumah. berBLOGWALKING sebentar sementara tunggu pukul 2. Sekarang, dah kurang berblogwalking. Sibuk kot. Traffik pun dah menjunam. :(



Setelah itu, pukul 1.45 tengahari, Leelee pun tunggu kat pondok pak guard. Tunggu kawan yang satu kelas. Kami sampai di BL pada pukul 2.03 macam tu. Wow, masuk kelas, memang senyap terus. Seram saja rasa. Kami kena tubuh kan 10 kumpulan dan dalam satu kumpulan itu mempunyai 3 orang ahli. Kumpulan Leelee tak cukup lagi 1 orang, jadi, orang yang tak datang dalam kelas itu, masuk ke dalam kumpulan kami.

Sesudah itu, Leelee pun kembali ke BA untuk ke Pejabat Pendaftar. Leelee ke sana untuk meminta borang LOG, LOI dan LOC (kot). Whoooaaaaaa! Malu jugak la nak cakap dengan orang kat situ. Silap cakap, Leelee tersebut 'depa' yang asalnya 'pejabat kewangan'. Malu, malu, maluuuu~ Wohooo, tak apa lah. Yang lepas tu dah lepas. Kira okay lah jugak dari tak cakap langsung. :) Dalam perjalanan pulang ke rumah, Leelee tak boleh berhenti senyum mengenangkan peristiwa tersebut. Hahaha, lawak lah~ (sendiri saja yang rasa)

Alhamdulillah, semuanya baik saja hari ini. Syukur kepada Allah S.W.T.

Sunday, July 4, 2010

Selesai Orentasi

Yeahhh~ Ehh, sebelum tu, assalamualaikum semua. Hehehe.

Wahh, dah lama tak update blog sejak masuk UNITEN. Gembira selepas habisnya minggu orentasi. Yeyeye~ Orentasi kat sini agak okay lah. Boleh kata best jugak la.

Pada mula daftar sini, memang ramai gila. Takut tu memang ada, terketar kot. Jantung laju saja berdegup, "dup dap, dup dap". Tapi, alhamdulillah. Selesai jugak pendaftaran masuk. Esoknya, orentasi bermula. . . Takut jugak nak hadapi orentasi, tapi ternyata, tak lah teruk sangat orentasi ni.


Oh, ID ku

Sejak datang sini, muka dah banyak naik jerawat. uwaaa~ Ni yang tak syoq. :( Aduhai, habis lah muka yang licin ni, dah tak rata. Dan selepas habisnya orentasi oleh MPP, ada pula orentasi kelompok Ilmu. Rasanya lah, orentasi kelompok ilmu ini lagi best kot. Huhuhu~ Tapi 2 hari saja orentasi ni. Pagi Sabtu, kami ada explore race. Penat jugak lari sana sini (padahal dalam kelompok saja). Dan, kumpulan kami dapat tempat yang kedua. Yeahh~


Kumpulan Manisnya

Natasha, Fatimah, Leelee

Petang itu pula, kami dikehendaki membuat satu persembahan untuk malam kebudayaan yang akan diadakan pada malam itu juga. Mana-mana 5 kumpulan yang terpilih, mereka akan bertanding pada malam itu. Jadi, Pada tengahari, waktu untuk berehat, Leelee pun terfikir lah untuk menari ntuk persembahan itu. Apabila tiba masa untuk perjumpaan, ahli kumpulan yang lain dah ada idea untuk persembahan. Kami pun tengok lah tarian yang mereka pilih tu. Tapi, step tu banyak sangat. Oleh itu, Leelee nak sangat mereka tengok tarian Hana wo Pun tu.

Jadi, Leelee pun bisik lah dekat Yasmin, housemate pasal hana wo pun tu. Dengan tak sengaja, ada seorang ahli kumpulan yang terdengar. Apa lagi? Leelee pun cakaplah pasal itu. Mula-mula, Leelee tunjuk lagu Kiss! Kiss! Kiss! dulu. Mereka kata step dia susah. Selepas itu, Leelee tunjuk pula lagu Hana wo Pun. Fuhh, ada jugak yang kata okay. Jadi, kami pun try la menari lagu tu. Memang kelam-kabut sebab susah nak ikut disebabkan kena menari terbalik. Beberapa minit kemudian, fasi sudah pun panggil untuk berkumpul untuk persembahan. Kumpulan kami mendapat giliran yang ke- 8 untuk membuat persembahan.

Natasha, Yasmine, Leelee

Apabila tiba giliran kami, kami pun menari lah sambil tengok videoklip. Memang berterabur pun kami menari. Ada juga dengar orang kata "comel~". Okay jugak la yaa. Huhuhu. Setelah semua persembahan telah dibuat, kak fasi pun beritahu kumpulan mana yang berjaya untuk meneruskan pertandingan pada malam itu. Kami sangat terkejut apabila nama kumpulan kami disebut pada akhir sekali. Rasa macam tak adil lah pulak. Ada lagi kot kumpulan lain yang buat persembahan dengan lebih baik. Sudah lah kami tengok video klip. Kakak tu cakap, tarian kami ni comel. Sebab tu lah dia pilih. Dan dia nak kami berlatih tanpa tengok video klip untuk malam itu.

Kami pun berlatihlah pada petang itu.Dan kami buat persembahan baik sikit dari petang itu. Kumpulan lain semua lagi baik dari kami.Hurm, tak apa lah. Akhirnya, acara penyampaian hadiah tiba. Kumpulan kami mendapat tempat yang ke-4 untuk persembahan. Kira okay la jugak, kan? Dari yang ke-5 jadi yang ke-4. Huhuhu.

Explorace (Salah lokasi)

Sudah lepas orentasi, hari ahad menjelang. Kini, hari ahad sudah habis. bakal tiba pula hari Isnin. Aduhai, ada kelas la pulak esok ni. Ni yang takut. Kegembiraan telah bertukar kepada ketakutan. Tak ada geng nak pi kelas sekali. T__T Esok, harap-harap boleh la dapat kawan. Amin~