いらっしゃいませ :)

いらっしゃいませ。 :)
good looking blogworms
Sila tinggalkan link anda di chatbox, ya? Terima Kasih. :)

Saturday, November 20, 2010

KENA-NGAN KAMI (Bab 3)




Bab 3 : KOAY TEAW SUP


Lampu pendaflour menerangi kamar F5. Along yang sedang tidur nenyak tiada siapa yang ganggu. Kelihatan Leelee sedang menulis karangan dengan kusyuk. Pika pula sedang menjemur ‘anak-anaknya’ di bawah kipas. Syaza masuk ke kamar dan menuju ke katil Leelee dan bertanya tentang karangan yang dikarang. Dia kemudiannya menukar pakaian untuk ke dewan makan.

“Syaza, betulkah malam ini makan koay teaw sup?” soal Leelee.

“Betullah. Selalu aku pergi hari Selasa makan koay teaw sup.Aku nak pergi gosok tudung ni. Sekejap lagi hang panggil aku di surau. Okay?”

Leelee hanya mengangguk dan meneruskan pengarangan. Pika yang selesai menjemur pakaiannya meminta karangan yang dikarang oleh Leelee. Dia membaca sambil ketawa. Masuk pula Mone ke dalam kamar untul bersiap-siap.

“Oi Mone, awalnya hang siap. Baru pukul 10.15,” tegur Leelee.

“Biasalah. Aku nak kena salin seluar lagi. Nanti lambat pulak.”

Setelah selesai menyalin seluar, dia disuruh menutup suis lampu oleh Pika. Dia kemudiannya ditegur oleh Pika kerana memadamkan lampu yang salah. Apabila Leelee melihat Mone hampir siap, dia terus mencapai tudung lalu keluar dari kamar dan mengunci pintu kerana enggan pergi bersama Mone.

“Wei, tunggu la aku,” ujar Mone dengan nada sedih.

Leelee membuka kunci pintu dan bersembunyi di tepi tangga bersama Yan dan Pika. Mone terkejut apabila mereka menjerit ketika lalu di hadapan mereka. Mone, Leelee dan Yan berjalan dan meminta Aini memanggil Syaza di surau. Mereka bertiga pergi ke dewan makan bersama-sama dan melihat penghuni-penghuni asrama lelaki beratur panjang untuk mengambil makanan. Syaza memberitahu dia ternampak makanan diletak di atas pinggan dan bukannya mangkuk.

“Laaa. Bukan koay teaw sup la. Ini semua hang punya pasal la Mone. Sebab hang, koay teaw sup tak ada. Buat penat saja aku mai,” ujar Leelee. Syaza menyokong kata-kata Leelee, begitu juga dengan Yan. Leelee pulang ke kamar kerana telah ditipu oleh Mone tentang menu ‘supper’ malam itu.

Setelah kesesakan penghuni-penghuni asrama lelaki reda, mereka terus masuk ke dewan makan kerana tahap kelaparan Mone bertambah dari masa ke masa dan tidak dapat dikawal lagi. Yan terus-menerus mencari gaduh dengan Mone yang buat-buat ‘cute’. Mone makan dengan lahapnya kerana tidak makan sejak petang tadi. Setelah selesai, Yan membaca doa sesudah makan dan meletakkan pinggan dan gelas plastiknya di hadapan Mone. Dia tanpa berkata apa-apa, terus bangun dan meninggalkan meja tersebut. Syaza menyusuli Yan dari belakang. Mone terpaksa mengangkat pinggan dan gelas tersebut seorang diri.

0 kelopak bunga.: