いらっしゃいませ :)

いらっしゃいませ。 :)
good looking blogworms
Sila tinggalkan link anda di chatbox, ya? Terima Kasih. :)

Friday, October 11, 2013

Misteri Lebah Madu

Assalamualaikum..

Angin di malam hari terasa begitu dingin. Hal ini membuatkan aku berasa untuk membuka jendela kerana cuaca yang panas membuatkan malam juga terasa panas. Walaupun kipas berpusing di tahap maksimanya, jikalau tersalah posisi baring pasti akan menyebabkan peluh. Sedang aku duduk menghadap komputer riba di meja, seekor lebah masuk lalu terbang ke arah lampu. Ia menghinggap seperti berehat sebentar akibat letih berterbang. Akan tetapi tidak aku hiraukan lebah itu kerana mungkin ia akan terbang keluar bak kata pepatah yang aku cipta sendiri, pandai masuk, pandai la keluar.

Keesokan malamnya, juga aku buka jendela agar angin dingin malam masuk ke bilikku bagi menurunkan suhu bilik walaupun sedikit. Sedang ralit aku melihat news feed facebook ku, aku berasa ada sesuatu yang terbang dari tingkap. Lalu aku pun menoleh ke arah tingkap, namun tiada apa-apa yang mencurigakan. Alangkah terkejutnya apabila aku menoleh ke atas, 4 hingga 5 ekor lebah berterbangan berdekatan lampu. Pelbagai persoalan bermain dalam fikiranku. Antaranya ialah ;

"Mai mana lebah ni?"

"Dalam bilik aku ni ada sarang lebah ka?"

"Eh, lebah ni macam kekatu jugak ka? Macam suka kat lampu jaa"

"Lebah ni nak buat sarang dalam bilik aku ka? Boleh dapat madu free la macam ni."

Dalam pada itu, jantungku berdegup kencang kerana takut jikalau lebah itu menyerangku. Jadi aku mengambil keputusan untuk menentang lebah lebah tersebut dari mengambil alih bilikku. Terus aku capai penyapu tanpa berfikir panjang. Untung penyapu yang aku beli itu kayu pemegangnya panjang. Jika tidak, aku harus berdiri di atas kerusi kerana ketinggian aku yang tidak berapa memuaskan, bimbang juga nanti jatuh dari kerusi. Aku cuba mengganggu lebah-lebah itu supaya mereka terbang lebih rendah untuk memudahkan aku membunuh mereka. Percubaan pertama, aku berjaya membunuh satu daripada mereka dengan 5 kali 'ketukan'*. Yeah! 

Percubaan kedua agak buruk kerana aku tersalah menghayunkan penyapu sehingga menjatuhkan barang yang di atas rak almariku. Tambahan lagi, seekor daripada mereka terbang ke arahku seperti ingin menyerangku dan hal ini membuatkan aku menjerit tanpa keinginan aku sendiri. Disebabkan aku menjerit, 2 orang teman serumahku, yang sedang melayan 'mood tidur'  keluar dari bilik untuk melihat apa yang telah berlaku. Dengan adanya mereka membuatkan aku bertambah semangat dan berani untuk menghadapi sang lebah-lebah yang cuba untuk menakluk bilikku. 

"Go go Yana, bunuh lebah tu," mereka memberiku kata-kata semangat.

Percubaan ketiga membuatkan aku berjaya membunuh seekor lagi lebah. Percubaan seterusnya, seekor lebah terbang lagi ke arah aku dan membuatkan aku menjerit sekali lagi dan diikuti 2 orang temanku. Aku berlari keluar dari bilik, manakala mereka berdua lari masuk ke dalam bilik masing-masing dan terus menutup pintu.

"Wey jahatttttt! Tinggai aku sorang-sorang!" ucapku. Mereka keluar dari bilik dan ternampak salah satu lebah yang telah aku bunuh masih bergerak.

"Yanaaaaa, lebah tu hidup lagiii!! 'Ketuk' lagiii!" sambil dia menunjukkan ke arah lebah tersebut.

Dengan pantas, aku menambah lagi 5 'ketukan' kepada lebah tersebut. Aku kini dapat membayangkan diri aku sebagai pembunuh bersiri yang gila. Begitulah adengan yang berlaku pada percubaan seterusnya. Apabila aku menjerit, mereka akan ikut menjerit. Apabila aku berlari keluar dari bilik, mereka akan masuk ke bilik mereka dan menutup pintu tinggalkan aku sendirian di ruang tamu. Begitulah cara mereka menolongku.

"Okey wehh, terima kasih sebab tolong aku menjerit tadi," ucapku sambil ketawa. Akhirnya, kesemua lebah berjaya dibunuh. Aku menjenguk di luar jendela mencari-cari sarang lebah oleh sebab banyak lebah yang terbang masuk ke bilikku. Malangnya, tiada. Apa yang menjadi misteri, dari mana datangnya lebah-lebah tersebut? Jeng jeng jeng.....

*Istilah lain bagi 'ketukan' adalah tikaman.

PS : Nasib baik lebah tak ada darah. Kalau tidak, pasti bilikku dipenuhi cecair pekat yang berwarna merah.

4 kelopak bunga.:

ila said...

u're the killer.hehe
pembunuh lebah

Noor Mala Shahar said...

suka makan madu lebah....


http://www.noormalashahar.com

Cik YuYu said...

wahhh mcm kejam je ... haha lame yuyu x singgah sini :)

Zawinn said...

lawak la kak yana :D