いらっしゃいませ :)

いらっしゃいませ。 :)
good looking blogworms
Sila tinggalkan link anda di chatbox, ya? Terima Kasih. :)

Tuesday, July 13, 2010

Kedah VS Selangor. Mana Lebih Baik?





VS


Assalamualaikum~

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri. Disebabkan Maksu mencadangkan tajuk entri kali ini, Leelee pun terimalah. Okay jugak kalau nak tulis tentang pengalaman ini.

Dari Kedah ke Selangor, negeri yang banyak beza dari segi percakapan mahupun budaya ataupun adat. Jika di Kedah, orang-orangnya bercakap agak kasar kedengaran. Lain dengan Selangor, lembut sahaja didengar.Itu adalah perbezaan antara percakapan. Kira Selangorlah yang menang. :D

Maksu serta Paksu.

Seterusnya, perbezaan dari segi adat pula. Orang di negeri Selangor mengadakan kenduri perkahwinan selama dua hari( rasanyalah ). Itu pun, Maksu yang beritahu. Kalau di negeri Kedah pula, sehari sahaja kami buat. Taklah lama-lama sangat. Nanti naik boring pula, kan? Hehehe.

Sepanjang di Selangor ini, Leelee rasa memang tak best. Rasa nak balik, tapi tak boleh balik pula. Memang tak best! :(( ( Tu baru duduk tak sampai 2 minggu) Huhuhu. Hidup segan, mati tak mahu. Rasanya sesuai kot peribahasa itu dengan hidup kat sini.

Whooaa~ Banyak betul masalah yang perlu diatasi. Yang pertama sekali, ketakutan yang tak mungkin akan hilang. Uishhh, memang susah. Dari dulu lagi memang macam ni. Nak pergi kedai seorang pun takut, apatah lagi nak bercakap dengan orang dekat kedai itu. Susah, susah. Hishh. Silap besar kot datang ke sini. Tak syoq terus.

Tapi, duduk sini, boleh jumpa dengan si Haris yang suka membebel. Bergolek-golek, bersama-sama. Tetap tak best. Hahaha. :P

Paksu Haris.


Kesimpulannya di sini, negeri sendirilah yang paling terbaik. Di sini, memang susah nak jumpa orang Kedah. Ada itu, memang lah ada. Tapi, susah nak cam. Mereka seperti menyembunyikan identiti sendiri. Tak sampai sehari, dah tukar loghat. Itu yang tak best. Apa-apa pun, HIDUP KEDAH!!!




12 kelopak bunga.:

velasrizal said...

wah semangat pulun kedah pulun ni..

Pesta Meraikan Kejayaan Spain Julang Piala Dunia 2010

Faiz said...

lau org selangor lak..die ckp..selangor best lg..hehe..tp mmg betul hujan batu jg yg best dr hujan emas..hahah..lgpun xslh merantau utk mnmbh pngalaman...
***Hit My Latest Update Here***

Cik Bucken said...

romanntiiikaaaa gamba maksu n paksu..n comelll sungguh kanak2 itu.. anak siapa? (komen xde ketan ngn entry)

Leelee said...

haha, malas baca la tu. kan?
anak kakak tu.. :)

Nusa said...

bgs klo merantau..
jauh perjalanan luas pemandangan
kena kan peribahasa ni...
leelee boleh bergaul dgn ramai org..
smp bl nk selamat kat negeri sendiri :D
tanya maktam..
dlu dia pon kat ukm bangi tau :D
sure dia setuju dgn maksu :D

Leelee said...

ya, tau tuu. :D

Mak Tam said...

Hidup Kedah!!...hehe
tapi dok selangor pun best...sok2 nak pi jenjalan dekat coz dia dok tengah2...haha...mak tam kira jalan2 ja...

Nana...alah bisa tegal biasa...yang ni peribahasa yang sesuai...hehe...

EDDY DY said...

bak kata org tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat bermain...tapi kena tengok juga la situasi, ada org merantau sampai berpuluh-puluh tahun dan terus menetap disesebuah negeri....kekadang negeri orang lebih baik dari negeri sendiri...itu bergantung kepada apa yang di cari.....

Just_najmiE said...

yay, KEDAH!!! (^^,)

Aidi-Safuan said...

selangor best! ada pantai morib. kedah setakat ada langkawi jer. :P

akiN aMar said...

sy anak kelahiran perak..
but kg kedah(kuala ketil)..
now tinggal kat selangor.

bg sy..selangor the best kowt!..
byk tmpt leh jejln,leh shopping..yea!!hehee
kedah buhsan xde apa2..ada taik lembu je byk..ngeh3~hee;)
tp klu nak tenangkan fikiran kat kedah terbaik kowt...

pape pown kedah gan selangor ada kelebihannya tersendiri..hee k chill..
kate org,xknal maka xcinta..hee
(ape kena mengena ntah~)^_^

Fatima said...

oow that child is so cute masha'allah!