いらっしゃいませ :)

いらっしゃいませ。 :)
good looking blogworms
Sila tinggalkan link anda di chatbox, ya? Terima Kasih. :)

Thursday, April 22, 2010

The Momofuku Ando Instant Ramen Museum.

Sewaktu L berada di Jepun pada bulan 12 tahun 2007,L telah melawat ke muzium ini bersama keluarga angkat(cerita lama,saja nak ingat balik.(; ).Agak seronok jugak lah.Di sana,kami dapat lihat tempat Ando-san membuat ramen dulu-dulu.Ada juga tayangan video serta kuiz.Dan yang paling seronok ialah membuat ramen sendiri.Kalau tak silap,kena bayar jugak rasanya,tapi tak tahulah berapa sebab mak angkat yang uruskan.HEHEH.Pada mulanya,kami diberi nombor giliran masing-masing.Setelah itu,kami diberi penerangan serta taklimat.Viseo penerangan tu guna bahasa Jepun,sepatah apa pun kami tak faham.Jadi,buat-buat faham sudah lah.Bukannya penting sangat pun.Heeee~

Sesudah selesai mendengar taklimat,kami diminta ke meja membuat ramen mengikut nombor yang diberi.Setiap meja digunakan oleh dua orang.Hurm,tunggu apa lagi?Jom lah buat ramen sama-sama.YEAHH!!
Mula-mula,tuang tepung yang diberi ke dalam mangkuk yang diberi.Setelah menuang cecair yang diberi,gaulkan adunan tersebut.
Selepas itu,gelekkan adunan tersebut hingga rata.
Setelah itu,penyekkan lagi adunan tersebut dengan menggunakan mesin yang ada.
Gunakan mesin tersebut untuk membuat adunan menjadi mi dan gunting.Dan berikan mi yang telah siap kepada orang di situ untuk di keringkan.
Sementara menunggu mi masak,kami diminta untuk menghias plastik yang akan digunakan untuk membungkus mi tersebut.

Taadaaa.Inilah hasilnya.Lawa tak?Rasanya?Entah lah,mak angkat kata sedap saja.Tapi,mi ni kita tak boleh dimakan,HARAM sebab dalam mi tu ada ayam.Jadi,rasanya belum pasti lah.

Sebelum pulang,kami bergambar di depan bangunan tersebut. (= Inilah pengalaman membuat ramen.HIHIHI.

16 kelopak bunga.:

Hot Mama said...

heheh hubby akak suka mkn ramen...terpengaruh cite naruto kekdahnya..hehehe

Hot Mama said...

ramen huhuhu kalau kt situ mmg tkleh mkn..huhuhu sbb tk tau cmne ayam tu ..lg pun susah kan..nk cr yg halal

Leelee said...

huh?dia makan ramen halal eh?cmna rasanya tuu?
hehe.
ya,kat sana pyh ada yang halal.

bH said...

waa...nak kawen dengan perempuan jepun..hik3..gatai noh...bile lak bh nak ke jepun ni???

Leelee said...

gatai xpa,bleh garu.
haha.
bila2 pon boleh kalo da det,kan3?

TeRRoRRiZZ said...

cam bezz...
tetibe terase jeles coz tak berkesempatan nak pergi saner...

Leelee said...

jgn jeles.
hehe,

aisyah ^^ said...

bestnye gi jepunn!!!jeles ohhh!!!!>.<

BalqisShafiqa said...

ramen cm sedap je mee ni! :p

✿bieyra dhamira✿ said...

huhu..wah..bestnyee..sonok la klu da pengalaman mcm ni..

Leelee said...

mmg best.hee~ ;)

立ちさん said...

wow.. bestnye kalau dpt g jepun ke.. hehe

atifah zinta said...

lee2...aritu kata nak belanja alg gi jepun kan....hihi....jangan lupa taw.,..

Leelee said...

ai,mna da la.
pndy2 jaa.huhu~

atifah zinta said...

hehe....lee2 kata dah tempah tiket dah ...hihi....

Leelee said...

bila2?muhung nee~
xbek la.
haha.